Followers

Sunday, April 10, 2011

Tips Menyediakan Resume



Bagaimanakah yang dikatakan resume yang baik? Berikut adalah perkara yang perlu diberi perhatian.

1. Elak dari melakukan typo error atau kesalahan menaip. Periksa semula.

2. Gunakan perkataan yang hebat dan tepat menunjukkan kualiti yang ada pada anda.

3. Jangan masukkan info yang tidak perlu, seperti tinggi, berat badan, nama ibu bapa, bilangan adik-beradik dan seumpamanya.

4. Resume sepatutnya 2 hingga 3 mukasurat.

5. Gunakan bullet points dan perenggan untuk menyampaikan maklumat dengan ringkas.

6. Ingat. Pegawai Sumber Manusia yang membaca resume pemohon adalah juga manusia biasa. Jikalau anda cemerlang sebelum ini, tetapi tidak dapat menarik minat mereka membaca resume anda, maka semuanya tidak berguna.

7. Terangkan keunikan diri anda. Jika semua yang memohon mempunyai kelayakan akademik @ jumlah tahun pengalaman yang sama, kenapa anda yang patut dipilih?

8. Cetak resume anda di atas kertas putih dengan. tulisan bersaiz 10 @ 12, dan guna satu jenis stail tulisan (contohnya: Times New Roman), hanya bold pada kepala dan sub-kepala perenggan, juga cetak menggunakan pencetak yang baik.

Saya mencadangkan anda menyiapkan resume dengan menggunakan format dalam jobstreet.com kerana ia adalah yang terbaik setakat yang pernah saya temui.

Dengan mendaftar dan meletakkan resume di www.jobstreet.com.my anda boleh memohon secara online.

Walaubagaimanapun, jobstreet juga menyediakan kemudahan download resume tersebut ke format Word untuk dicetak.

Selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment

t