Followers

Tuesday, April 05, 2011

Tips Menangani Kritikan


Tak ada orang yang senang menerima kritikan. Bagaimana pun hebatnya seseorang itu, ia pasti tak akan kebal daripada kritikan. Ini disebabkan oleh:

Pertama, kerana tak ada manusia yang sempurna dan luput daripada kesalahan.
Kedua, banyak orang yang senang mengkritik, meskipun mereka tahu dikritik itu tidak enak. Memang tidak semua kritikan itu benar. Namun, bagaimana anda menangani kritikan supaya ia sebaliknya dapat mendorong memperbaiki peribadi anda.

1–Menahan diri daripada marah
Marah adalah tanda atau perasaan semulajadi yang mengatakan bahawa anda sedang dikritik. Yakinlah setiap orang memang berhak mengutarakan pendapatnya. Biarpun wajah anda merah padam, usahakanlah agar tidak marah. Bila anda tidak lulus pada langkah ini, maka langkah-langkah berikutnya hampir mustahil dapat membantu anda memperbaiki diri.

2–Terimalah kritikan dengan sikap terbuka dan positif
Mungkin kritikan itu salah, namun pengkritik menganggapnya benar. Bersikaplah terbuka, bila perlu ubahlah pandangan si pengkritik. Fahami keberatannya untuk menerima pandangan anda.

3–Jangan masukkan kritikan ke dalam hati
Meskipun anda bersikap terbuka, bukan bererti anda selalu memasukkan kritikan ke dalam hati dan menjadikannya sebagai urusan pribadi. Hal ini sama saja dengan menyiksa diri anda sendiri. Mungkin kritikan tersebut ditujukan pada usaha, produk, staf anda, bukan pribadi anda. Ingatlah anda perlu menjaga hubungan jangka panjang. Bila kritikan ditujukan secara tidak proporsional, ternyatalah ketidakmampuan pengkritik menyampaikan kritiknya.

4–Mintalah keterangan lebih spesifik
Fahami bahwa mungkin kritikan itu benar. Jadi cubalah untuk memahami dan meminta keterangan yang lebih spesifik mengenai apa yang dikritik. Ini bermanfaat bagi anda dan pengkritik agar dapat melihat situasi yang sebenarnya.

5–Jangan balas kritik dengan kritik
Tugas anda adalah menangani kritikan agar anda dapat meraih lebih banyak kebaikan dan manfaat daripada kritikan itu. Membalas kritik dengan kritik sama dengan menyuburkan perdebatan yang tidak perlu. Anda takkan dapat memadamkan api dengan api. Akhirnya yang terjadi hanya abu hangus saja.

6–Tanyailah diri sendiri pembaikan apa yang dapat anda lakukan?
Dengan demikian anda mampu melihat kritikan sebagai pembaikan bagi diri sendiri, sekaligus mendapatkan keuntungan daripadanya. Jadi, kekadang kritik lebih baik daripada pujian.

7–Mintalah pendapat daripada orang lain
Bila anda tidak yakin dengan sesuatu kritikan, mintalah pendapat dari orang lain yang benar-benar tulus. Pendapat mereka dapat membantu anda mengenal bahagian mana daripada kritikan itu yang benar atau mengelirukan.

8–Biasakan diri anda dengan kritikan
Membiasakan diri dengan kritikan bererti menanganinya dengan tenang dan positif. Jangan segan untuk mengucapkan terima kasih atas kritikan, meskipun tidak semuanya benar. Namun begitu, perhatian pengkritik terhadap sesuatu isu patut dihargai.

No comments:

Post a Comment

t